Morskjærlighet er drivstoffet som gjør det mulig for et vanlig menneske å gjøre det umulige.


mandag 30. juli 2012

Å sette seg mål...

Jeg liker å ha noe å strekke meg etter...noe å jobbe mot i hverdagen. "Alle" har jo sikkert prøvd seg på noen nyttårsforsetter opp gjennom...men det er ikke helt det jeg er ute etter. De går jo ut på å bli flinkere med noe, som å trene..eller slutte med noe, som røyk eller gotteri. Det er jo selvsagt slike ting jeg også tenker på...men mine personlige målsettninger går på å oppnå noe for meg selv, som gjør meg mer rustet, klokere, mer organisert...ja..

I vår var målet å bli ferdig med fagprøven... Jeg tok eksamen for 1,5 år siden (som var målet mitt den gang), og etter å ha brukt et halvtårstid på å samle inn attester fra alle mine tidligere arbeidsgivere så var målet å få sendt inn disse før februar. Det gikk greit...så var det å vente på svar om jeg hadde nok praksis, noe jeg var veldig usikker på. det er jo slik at om du ikke har tatt Barne og ungdomsarbeider faget på vidergående, så må en ha 25% mer praksis for å få gå opp til fagprøven. Dette vil i praksis si 5 år i 100% stilling. Jeg har jobbet i mange år, men aldri i full stilling, så det var dette jeg ikke var helt trygg på ville gå min vei, men heldigvis gikk det greit. Så jeg fikk brev om å ringe å avtale tid for fagprøve....grøss...skummelt. Den magiske datoen ble satt i mai. Tre dager med full fokus, to damer i sin beste aldre som fulgte med på alt jeg sa og gjorde...som satt og noterte mens jeg liksom skulle være helt som vanlig...det var ganske krevende, skummelt og spennennde på en gang. Siste dagen måtte jeg forsvare alt sammen...hvorfor jeg valgte å gjøre slik, i steden for slik... hva jeg tenkte i den situasjonen...hvordan jeg ville gjort det annerledes...hvorfor slik og slik er viktig. Men til slutt var de fornøyde, og jeg nådde vårens mål og fikk bestått fagprøve, og er nå utdannet Barne og ungdomsarbeider. Tok noen år før jeg fant ut hva jeg ville bli her i verden, men nå er jeg i mål....enn så lenge.

Så med det unna gjort så er jeg i tenkeboken med høstens mål... og har noen tanker og ideer rundt dette. Vi er jo en familie på 5, og det krever endel av en stakkars mor for at alt skal bli gjort skikkelig og til rett tid. Det jeg har tenkt på som høstens mål er å få i gang gode rutiner for oppgaver i hjemmet. Med to unger på 9,5 og snart 7 år så mener jeg at de er store nok til å få faste oppgaver, jobber om en vil som skal gjennomføres hver uke. Det trenger ikke være mye, men små ting som gjør det litt lettere for meg som mor å få gjort de store tingene. Jeg har også lyst å fikse litt på vaskerommet, lage det litt mer praktisk, litt mer brukervennlig...og ikke minst litt mer koselig.

Så de første mnd av høsten skal brukes til blogglesing...hente inspirasjon fra andres hverdag og andres vaskerom ikke minst. Er mange flinke interiørbloggere der ute med tips om praktiske måter å løse ting på. Det finnes sikkert noen mammabloggere det ute som har ideer og tanker om når barna er store nok til å delta i arbeidsoppgavene i hjemmet også. Gleder meg til de mnd der jeg.

Jeg har også et mål om å pusse opp soverommet vårt...og om det blir tid, guttungen sitt. Er så vidt i gang med dette allerede. Det siste er at jeg skal bli flinkere til å merke tingene jeg lager som jeg gir bort eller selger. Har solgt endel ting og tang etterhvert, og har lyst at det skal være et lite merker som kjennetegner at det er laget av meg. Har tenkt å bestille slike merkebånd som er vevde...men vet ikke helt hva jeg skal skrive på dem enda...så det skal jeg tenke litt mer på....

I morgen er det tidligvakt på jobb...så nå skal mor rett og slett legge seg. Sov godt i sensommernatten...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Koselig med en liten hilsen

Related Posts with Thumbnails