Morskjærlighet er drivstoffet som gjør det mulig for et vanlig menneske å gjøre det umulige.


fredag 26. august 2011

Hjemmeværende husmor

Ettersom jeg går fra det ene vikariatet til det andre, så har jeg nå hatt en stille periode på noen uker. Egentlig har det passet veldig bra siden mellomste er 1. klassing. Det å kunne våkne med ungene, spise frokost og lage niste sammen med dem, følge til buss og barnehage for så ha mange timer til  meg selv er jo bare fantastisk. Jeg synes selv jeg har brukt tiden godt. Har til og med fått trent endel (stolt). Ungene har kommet hjem til sunn og hjemmelaget middag hver dag. Så her kommer ukas middagstips...

Hjemmelagede burger med grove burgerbrød


1/2 kg kjøttdeig
Salt og pepper
1 egg
1,5ss potetmel


Bland sammen til en seig røre, ha litt vann i hendene og trykk til burgere med håndflatene.
Stek på god og varm panne.
Pass på at de blir gjennomstekt, men ikke tørre


Grove burgerbrød får en kjøpt i butikken, men kan også lages av grove rundstykker oppskrift

Pølsepizza med grov bunn


Bunn
1 pk. gjær
2 ss. margarin
2 1/2 dl. lunkent vann
1/2 ts. salt
3,5 dl. hvetemel
3 dl sammalt hvete grov


Bland tørrgjær med det tørre
smelt sør og varm vannet til 37 grader
bland sammen
hev til dobbel størrelse


Kjevl eller trykk ut i langpanne (ha bakepapir på plate)
Ha på pizzafyll/tomatpurre/ketchup etter ønske
Ha på oppskåret pølse og mais
Masse ost


stek på 225 grader

Bakt laks


Legg laks, litt smør og krydder etter eget ønske i folie (sitron pepper og salt)
Det er godt med purre, raspet gullerøtter eller andre grønsaker sammen med fisken.
Stek på 200 grader i 20-30 min (sjekk av og til slik at fisken ikke blir tørr)


Server med ris og salat, eller poteter

Tagliatelle og stekt kyllingfile
Kok tagliatellen
Skjær fileet i strimler og stek raskt.
Server med wok grønnsaker, avokado og squash


Nå er det helg og vi skal på litt shopping. Så i dag skal mor ikke lage middagen selv. Så får vi se hva kafeene i byen har å servere oss i dag.


1 kommentar:

  1. Deilig med litt tid for seg selv i blandt også, om det bare ikke blir for lenge. :)
    Bare eeelsker at min jobb begynner litt før ti. Da slipper jeg superstress med lufting av hund, pynting av ett trøtt fjes og å få minsten i barnehagen før 7. Noe som godt kunne vert tilfelle om jeg ikkje hadde tatt til fornuft ;)
    Nyt dagene med alenetid. Plutselig er det slutt på det ;)

    SvarSlett

Koselig med en liten hilsen

Related Posts with Thumbnails